Monday, May 27, 2013

ΔΥΟ ΚΙΝΗΤΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΥΓΕΙΑΣ ΔΙΠΛΑ ΣΤΟΥΣ ΑΓΡΟΤΕΣ Φύλακες-άγγελοι στο θεσσαλικό κάμπο

Είναι οι φύλακες-άγγελοι των αγροτών του θεσσαλικού κάμπου. Είναι οι δύο κινητές μονάδες, που λειτουργούν παράλληλα με τα Κέντρα Υγείας και οργώνουν πέρα ώς πέρα όλο τον κάμπο, κάνοντας εξετάσεις κάθε είδους στους κατοίκους των χωριών που δεν έχουν εύκολη πρόσβαση σε νοσοκομεία.
Οι κινητές αυτές μονάδες δημιουργήθηκαν για την υποστήριξη της υγείας των κατοίκων της Περιφέρειας και ειδικότερα για τις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού, τους κατοίκους των ορεινών -και όχι μόνο-, νησιωτικών, που τώρα προγραμματίζονται, καθώς και των απομακρυσμένων περιοχών.

Στον τομέα αυτό, η 5η Υγειονομική Περιφέρεια Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας είναι η μοναδική περιφέρεια της χώρας που διαθέτει οργανωμένες και σύγχρονες κινητές μονάδες.
Τώρα έχει δύο κινητές μονάδες τύπου Α για ακτινολογικές εξετάσεις (ακτινογραφία θώρακος, μαστογραφία, υπέρηχο μαστού, σπιρομέτρηση) και δύο μονάδες τύπου Β για μικροβιολογικές και αιματολογικές εξετάσεις (γενικές και ειδικές), σπιρομέτρηση, μέτρηση οστικής πυκνότητας.
Οι μονάδες λειτουργούν υπό την εθελοντική εποπτεία του συνταξιούχου ιατρού και πρώην υποδιοικητή του Γ.Ν. Λάρισας, Αθανασίου Μπαντούλη, του Ιωάννη Σακελλαρίου, διευθυντή του Κ.Υ. Φαρκαδόνας και το προσωπικό που υλοποιεί το πρόγραμμα με υποδειγματικό ενδιαφέρον είναι: Ιατρικό (ιατροί ακτινολόγοι του ΠΓΝ Λάρισας και Γ.Ν. Τρικάλων και γενικοί ιατροί των Κ.Υ.) και Επαγγελματίες Υγείας (επισκέπτριες υγείας, μαίες, ραδιολόγοι ακτινολόγοι και τεχνολόγοι ιατρικών εργαστηρίων).
Από την έναρξη υλοποίησης του προγράμματος (19 μήνες) μέχρι σήμερα πραγματοποιήθηκαν από το 1ο ζεύγος των κινητών μονάδων συνολικά: 2.956 μαστογραφίες, 29.093 μικροβιολογικές εξετάσεις, 6.251 εξετάσεις για οστεοπόρωση, 1.987 σπιρομετρήσεις και 291 εξετάσεις για ανεύρυσμα κοιλιακής αορτής και περιφερειακών αγγείων.
Από το 2ο ζεύγος των κινητών μονάδων πραγματοποιήθηκαν 217 μαστογραφίες, εξετάσθηκαν για οστεοπόρωση 706 άτομα, σε σπιρομέτρηση υποβλήθηκαν 282 άτομα και στο μικροβιολογικό εξετάσθηκαν 574 άτομα και πραγματοποιήθηκαν 7.462 αιματολογικές - βιοχημικές εξετάσεις.
Συνολικά και από τα δύο ζεύγη των κινητών μονάδων πραγματοποιήθηκαν: 3.173 μαστογραφίες, 36.555 μικροβιολογικές εξετάσεις, 6.957 εξετάσεις για οστεοπόρωση, 2.269 σπιρομετρήσεις και 291 εξετάσεις για ανεύρυσμα κοιλιακής αορτής και περιφερειακών αγγείων. Την περασμένη εβδομάδα οι κινητές μονάδες μεταφέρθηκαν στη Σκόπελο και την εβδομάδα που διανύουμε βρίσκονται στη Σκιάθο. Στη Σκόπελο πραγματοποιήθηκαν 510 προληπτικές εξετάσεις, δωρεάν και χωρίς ταλαιπωρία από τη Δευτέρα 13 Μαΐου μέχρι το Σάββατο 18 Μαΐου με την εγκατάσταση στο Κέντρο Υγείας του νησιού της 3ης κινητής μονάδας πρόληψης της 5ης ΥΠΕ Θεσσαλίας και Στ. Ελλάδας.
Και εκτός Λάρισας
Στη διάρκεια αυτών των ημερών πραγματοποιήθηκαν 160 μαστογραφίες (πρόγραμμα πρόληψης για τον καρκίνο του μαστού) σε γυναίκες ηλικίας άνω των 40 ετών, 150 έλεγχοι αναπνευστικής λειτουργίας (σπιρομέτρηση για καπνιστές/καπνίστριες άνω των 40 ετών) και 200 μετρήσεις οστικής μάζας (έλεγχος για οστεοπόρωση σε γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση και σε άνδρες άνω των 60 ετών) χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση.
«Μέχρι τώρα», δηλώνει ο διοικητής της 5ης Υγειονομικής Περιφέρειας Λάζαρος Μακρής, «έχουμε επισκεφθεί όλους τους δήμους του Νομού Λάρισας και έχουμε εξετάσει πάρα πολλούς δημότες. Σύμφωνα με το σχεδιασμό μας, αποφασίσαμε να επισκεφθούμε τη Σκόπελο και αυτή την εβδομάδα τη Σκιάθο, γιατί θεωρήσαμε ότι με τις σημερινές οικονομικές δυσκολίες, που όλοι βιώνουμε, οι νησιώτες είναι δύσκολο να ταξιδέψουν και να επιβαρυνθούν και το κόστος των εξετάσεων.
Είναι η πρώτη φορά του βγαίνουμε έξω από τα όρια του Νομού Λάρισας και θέλουμε να υπογραμμίσουμε ότι η ανταπόκριση του κόσμου, η αγάπη και η φιλοξενία ήταν συγκινητικές.
Εκτός από την προσφορά των δικών μας συνεργατών αξίζει να τονιστεί η στενή συνεργασία μας με τους αυτοδιοικητικούς θεσμούς, διότι χωρίς τη συνδρομή τους το έργο μας θα ήταν πιο φτωχό και να τονισθεί επίσης η υποδειγματική συνεργασία μας με τους πολίτες, οι οποίοι μας εμπιστεύονται και αγκάλιασαν με θέρμη την πρωτοβουλία μας».
Το πρόγραμμα έχει μεταξύ άλλων και παιδευτικό χαρακτήρα. Ευαισθητοποιεί τοπικούς πληθυσμούς, τους κινητοποιεί και προκαλεί το ενδιαφέρον τους για θέματα πρόληψης της υγείας τους. Είναι αυτονόητο ότι το κέρδος από την εφαρμογή των προληπτικών ελέγχων και των επακόλουθων διαγνώσεων είναι η συμβολή τους στη μείωση της θνησιμότητας αφ' ενός, αλλά και στη μείωση του κόστους θεραπείας των μορφών καρκίνου, όπως είναι του πνεύμονα και του μαστού αφ' ετέρου.

No comments:

Post a Comment